Wszyscy wiemy, że brak ćwiczeń, palenie tytoniu, spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu oraz dieta uboga w owoce i warzywa nie wróżą nic dobrego. Czynniki te znacząco zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego lub udaru mózgu.

Istnieje jednak kilka prostych, a zarazem efektywnych kroków pozwalających uniknąć tego ryzyka.

Poniżej opisujemy 8 owoców, które warto spożywać, aby zapobiec chorobie nadciśnieniowej oraz udarowi mózgu.

  1. Banany

Lekarze zalecają spożywanie bananów w celu obniżenia zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Wszystko dzięki wysokiej zawartości potasu. Uważa się, że potas zwiększa siłę skurczu mięśnia sercowego.

Dzięki potasowi zawartemu w bananach wysokie ciśnienie tętnicze szybciej się obniży. Banany można jeść jako samodzielną przekąskę lub dodać je do jogurtu albo do owsianki.

  1. Kiwi

Owoce kiwi z zielonym miąższem zawierają potas, podobnie jak pomidory i banany. Zawierają również witaminę C, która działa jak przeciwutleniacz wolnych rodników.

Jeden owoc kiwi zaspokaja 9% dziennego zapotrzebowania na potas, 7% na magnez oraz 2% na wapń.

  1. Pomarańcze

Picie soku z dwóch pomarańczy każdego dnia może pomóc w obniżeniu ciśnienia tętniczego. Efekt w postaci obniżenia ciśnienia można dostrzec po 2–4 tygodniach spożywania soku.

  1. Owoc granatu

Owoc granatu to niezwykle zdrowy owoc, który można spożywać na surowo lub pić w postaci soku. Jedno z badań wykazało, że picie filiżanki soku z granatu przynajmniej raz dziennie przez cztery tygodnie może pomóc w obniżeniu ciśnienia tętniczego.

Sok z granatu może stanowić element zdrowego śniadania. Pamiętaj jednak, aby sprawdzić zawartość cukru, jeżeli kupujesz gotowy sok. Dodatek cukru może zniweczyć pozytywny wpływ soku na zdrowie.

  1. Papaja

Ten tropikalny owoc obniżający ciśnienie stanowi doskonałe rozwiązanie dla osób zmagających się z nadciśnieniem tętniczym. Papaja zawiera potas oraz inny składnik o udowodnionym działaniu obniżającym ciśnienie u osób z nadciśnieniem tętniczym – flawonoidy.

  1. Brzoskwinie i nektarynki

Jedna średniej wielkości brzoskwinia lub nektarynka zaspokaja 8% dziennego zapotrzebowania na potas, 3% na magnez oraz 1% na wapń.

Dla osób na diecie obniżającej ciśnienie doskonałą alternatywą dla świeżej brzoskwini lub nektarynki będą plasterki tych owoców mrożone bez dodatku cukru. Przed spożyciem owoce można rozmrozić albo przygotować koktajl bez ich rozmrażania.

  1. Pomidory

Badanie przeprowadzone w Finlandii wskazuje, że wysoka zawartość likopenu, czyli karotenoidu zawartego w pomidorach, możne zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu. Badanie opisane w czasopiśmie Neurology objęło 1031 mieszkańców Finlandii w wieku od 46 do 55 lat. Ryzyko wystąpienia udaru mózgu u osób z wysokim poziomem likopenu obniżało się o 55%.

  1. Arbuz

Arbuz zawiera dużą ilość wody dzięki czemu korzystnie wpływa na osoby z podwyższonym ciśnieniem krwi lub z nadciśnieniem tętniczym. Arbuz może również zapobiegać wzrostowi ciśnienia u osób z prawidłowym ciśnieniem krwi.

Ponadto owoc ten zawiera L-cytrulinę, która ułatwia regulację ciśnienia tętniczego oraz je obniża. Oprócz tego aminokwasy zawarte w arbuzach mogą zapobiegać wzrostowi ciśnienia tętniczego.

Więc pijmy świeżo wyciskane soki z owoców i warzyw. Czy jest coś bowiem ważniejszego w życiu niż zdrowie ?