Truskawki są jednym z ulubionych owoców Polaków. Nie tylko świetnie smakują, ale również mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Niektóre z korzyści jakie daje jedzenie truskawek:

  • odkwaszają organizm,
  • zmniejszają ryzyko chorób serca,
  • mają działanie odchudzające,
  • chronią przed nowotworami,
  • łagodzą stany zapalne,
  • usprawniają system odpornościowy,
  • obniżają ciśnienie krwi.

Niestety owoce te mogą być również szkodliwe.

Substancje odżywcze i kaloryczność truskawek

Truskawki to doskonałe źródło witaminy C (lepsze niż cytrusy) – w 100 g truskawek znajduje się 60 mg kwasu askorbinowego. W truskawkach znajdziemy także witaminy B2, B3 (niacynę),B6 A i E oraz szereg składników mineralnych, w tym fosfor i krzem (wzmacniają kości, korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie), magnez (odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego), mangan (zapobiega zmęczeniu i poprawia pamięć), potas, wapń, żelazo i cynk. Truskawki zawierają również bromelinę (enzym, który ułatwia spalanie tłuszczu), fitocydy (o działanie bakteriobójcze), antocyjany o właściwościach przeciwzapalnych (dzięki nim truskawki mają intensywny czerwony kolor).

Truskawki to w 90% woda, oprócz której owoce zawierają sporo błonnika, węglowodanów i białka. Mają bardzo mało kalorii – 100 g porcja to ok. 30–35 kcal.

Właściwości lecznicze truskawek

  1. Regulują poziom cukru we krwi

Jedzenie truskawek hamuje wzrostu poziomu cukru we krwi. Właściwość ta wynika z ochronnego działania owoców na układ krążenia. Truskawki aktywizują białka, chroniące nie tylko przed chorobami układu krążenia, ale również zmianami poziomu cukru we krwi.

2.  Chronią przed rakiem

Owoce zawierają kwas elagowy, który ma działanie antynowotworowe.  Związek ten wzmacnia układ immunologiczny oraz hamuje mutację komórek, uniemożliwiając powstanie komórek rakowych, a także powoduje obumieranie już powstałych.

3. Obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL, zmniejszają ryzyko zawału

Badania naukowe potwierdziły, że regularne jedzenie truskawek obniża poziom szkodliwego cholesterolu LDL i trójglicerydów, utrzymując jednocześnie poziom HDL („dobrego” cholesterolu) na stałym poziomie. Jedzenie truskawek wpływa także na wzrost liczby antyoksydantów we krwi, tym samym wzmacnia system odpornościowy. Czynniki te obniżają ryzyko miażdżycy, zawału i innych chorób układu krążenia, chronią przed chorobami serca.

  4. Oczyszczają organizm, przyspieszają przemianę materii

Truskawki są żółciopędne i moczopędne, dobroczynnie wpływają na funkcjonowanie i pracę nerek i wątroby. Dodatkowo obniżają kwasowość moczu. Posiadają właściwości odkażające i bakteriobójcze co sprawia, że oczyszczają nasz organizm z toksycznych związków metabolizmu. Zawartość pektyn i kwasów organicznych przyspiesza pracę jelit i reguluje procesy trawienne. Ponadto truskawki oczyszczają jelita z resztek pokarmu poprawiając naturalną florę bakteryjną i przyspieszając przemianę materii.

5. Liście truskawek odkażają rany

Umyte i rozgrzane liście tej rośliny doskonale odkażają rany.

6. Pielęgnują naszą skórę

Olej uzyskany z pestek truskawek – bardzo aromatyczny o ciemnozielonej barwie, tłoczony na zimno stosowany jest w kosmetyce do pielęgnacji cery suchej, dojrzałej, ale też trądzikowej. Olej działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, antybakteryjnie. Dodatkowo wygładza drobne zmarszczki ujędrnia, reguluje wydzielanie sebum.

7. Wybielają zęby

Truskawki są naturalnym wybielaczem zębów, dzięki obecnemu w nich kwasowi jabłkowemu. Ponadto zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego.

8. Wpływają korzystnie na przyswajanie żelaza

Zawartość żelaza (100 g zawiera ok. 0,7 mg ), i dużej dawki witaminy C, ułatwia przyswajanie tego pierwiastka. Dlatego poleca się wegetarianom i osobom, jedzącym mało mięsa zaraz po spożyciu bogatych w żelazo warzyw, zjedzenie np. garści truskawek (to ważne, ponieważ przyswajalność żelaza z produktów roślinnych wynosi zaledwie kilka procent).

9. Działają ochronnie na szkodliwe promienie UV

Naukowcy wykazali, że ekstrakt z truskawek chroni skórę przed zmianami zapalnymi i zwyrodnieniami, do których prowadzić może ekspozycja na promienie słoneczne. Podejrzewają, że może to być zasługą antocyjanów, które wykazują silne działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

10. Spowalniają proces starzenia się mózgu

Polifenole występujące w truskawkach działając przeciwzapalnie, chronią przed chorobami wyniszczającymi mózg (jak demencja czy choroba Alzheimera), poprawiają pamięć, zdolność koncentracji i uczenia się. Ponadto polifenole zapewniają sprawne usuwanie substancji toksycznych z mózgu, co jest niezmiernie ważne w zachowaniu odpowiedniej sprawności intelektualnej.

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ I OSTROŻNOŚĆ:

Truskawki mogą zawierać nawozy, pestycydy

Jedzenie truskawek zwłaszcza niewiadomego pochodzenia może być szkodliwe. Związki chemiczne (pestycydy, nawozy) nagromadzone w truskawkach mogą przyczyniać się do powstawania reakcji alergicznych i wywoływać bóle głowy. Ważne jest, by zwracać uwagę na pochodzenie owoców, odradza się także jedzenie świeżych truskawek poza sezonem.

Truskawki mogą powodować uczulenia.

Niektórzy mogą mieć alergię na truskawki: objawami najczęściej jest  pokrzywka, niekiedy towarzyszy jej biegunka. Nie poleca się jedzenia truskawek osobom uczulonym na salicylany, ze względu na sporą ich zawartość w owocach. Oprócz powyższych objawów, reakcji alergicznej na salicylany mogą towarzyszyć duszności, napady kaszlu, opuchlizna twarzy i kończyn. Drobne pestki owoców mogą podrażnić śluzówkę jelita – nie poleca się ich jedzenia osobom z dolegliwościami zapalnymi jelita (np. wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego).

Truskawki są łatwo dostępne i bardzo powszechne w naszym kraju, sezon zaczyna się pod koniec maja i trwa przez cały czerwiec. Można się nimi zajadać bez końca, albo wykorzystać w kuchni na niezliczone sposoby do deserów, wypieków, koktajli, soków czy przetworów do domowej spiżarni: soków, nalewek, dżemów, konfitur, galaretek.