Wartość odżywcza oraz kaloryczność są czynnikami decydującymi o właściwościach zdrowotnych owoców. Niemal każdy owoc zawiera duże ilości witamin oraz minerałów. Składniki te wzmacniają układ odpornościowy oraz wpływają na dobry stan zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego. Surowe owoce są najbardziej odżywcze, można je spożywać w oryginalnej formie lub w formie świeżo wyciśniętego soku. Należy wtedy zwrócić uwagę na metodę wyciskania, te najbardziej wartościowe soki wyciskane są metodą wolnoobrotową, bez użycia ostrzy. W zależności od struktury oraz wartości odżywczych owoce podzieliliśmy na owoce cytrusowe, owoce jagodowe oraz owoce tropikalne.

Dlaczego warto jeść owoce?
– Owoce są bogatym źródłem witamin, minerałów oraz substancji przeciwutleniających.
– Niektóre owoce zawierają aż 90% wody, dlatego utrzymują odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.
– Zawierają błonnik pokarmowy, który wspomaga trawienie chroniąc przed występowaniem dolegliwości takich jak zaparcia czy nieżyt żołądka.
– Regularne spożywanie owoców zmniejsza ryzyko chorób serca, nowotworów, kamieni żółciowych, itp.
– Owoce są źródłem energii.

Dlaczego warto porównać właściwości oraz skład owoców? Każdy owoc posiada dobroczynne właściwości, jeśli stosujemy konkretną dietę warto
wiedzieć, na które owoce zwrócić szczególną uwagę. Porównaliśmy najbardziej znane owoce pod względem kaloryczności, wartości odżywczych, właściwości oraz innych czynników. Wszystkie wartości podane są dla porcji 100g owocu.

Owoce zdrowia
Poniższa lista przedstawia owoce, które są podstawą zdrowej diety. Spożywane w odpowiednich dawkach uzupełnią niedobory substancji odżywczych oraz uśmierzą wiele dolegliwości.

OWOC WODA BŁONNIK CUKIER WIT. A WIT. C ŻELAZO
Kokos 47.0 g 9.0 g 6.23 g 0.0 mg 3.3 mg 2.43 mg
Daktyle 20.53 g 8.0 g 63.35 g 0.0 mg 0.4 mg 1.02 mg
Czarny bez 79.8 g 7.0 g — — 30.0 mg 36.0 mg 1.6 mg
Awokado 73.2 g 6.7 g 0.7 g 7.0 mg 10.0 mg 0.5 mg
Maliny 85.75 g 6.5 g 4.42 g 2.0 mg 26.2 mg 0.69 mg
Żurawina 87.13 g 4.6 g 4.04 g 3.0 mg 13.3 mg 0.25 mg
Agrest 87.87 g 4.3 g — — 15.0 mg 27.7 mg 0.31 mg
Granat 77.93 g 4.0 g 13.67 g 0.0 mg 10.2 mg 0.3 mg
Jabłko 85,6 g 2.4 g 10.0 g Wit. E 0.2 mg 4.6 mg 0.1 mg

Owoce cytrusowe
Owoce cytrusowe znane są ze świeżego oraz orzeźwiającego zapachu. Zawierają duże ilości kwasu cytrynowego, stąd charakterystyczny smak. Do tej grupy zalicza się min. pomarańcze, cytryny, limonkę, grejpfruty.

OWOC WODA BŁONNIK CUKIER WIT. A WIT. C ŻELAZO
Cytryna 88.98 g 2.8 g 2.5 g 3.0 mg 53.0 mg 0.6 mg
Limonka 88.26 g 2.8 g 1.7 g 2.0 mg 29.1 mg 0.6 mg
Pomarańcza 86.75 g 2.4 g 9.35 g 11.0 mg 53.2 mg 0.1 mg
Mandarynka 85.17 g 1.8 g 10.58 g 34.0 mg 26.7 mg 0.15 mg
Klementynka 86.58 g 1.7 g 9.18 g — — 48.8 mg 0.14 mg
Różowy grejpfrut 88.06 g 1.6 g 6.9 g 58.0 mg 31.2 mg 0.08 mg
Biały grejpfrut 90.48 g 1.1 g 7.31 g 2.0 mg 33.3 mg 0.06 mg
Pomelo 89.1 g 1.0 g — — — — 61.0 mg 0.11 mg

Owoce tropikalne
Do tej grupy zalicza się owoce dojrzewające w unikalnym słońcu tropików, do wzrostu wymagają odpowiedniej gleby oraz warunków atmosferycznych, których brakuje na naszym kontynencie.

OWOC WODA BŁONNIK CUKIER WIT. A WIT. C ŻELAZO
Gujawa 80.8 g 5.4 g 8.9 g 31.0 mg 228.3 mg 0.26 mg
Marakuja 72.93 g 10.4 g 11.2 g 64.0 mg 30.0 mg 1.6 mg
Kokos 47.0 g 9.0 g 6.23 g 0.0 mg 3.3 mg 2.43 mg
Daktyle 20.53 g 8.0 g 63.35 g 0.0 mg 0.4 mg 1.02 mg
Zielone kiwi 83.07 g 3.0 g 8.99 g 4.0 mg 92.7 mg 0.31 mg
Banany — — 2.6 g 12.2 g 8.7 mg 0.1 g 0.3 mg
Ananas — — 1.4 g 9.85 g 47.8 mg 0.02 mg 0.29 mg

Owoce jagodowe
Owoce jagodowe są dobrze znane Polskim konsumentom, zaliczamy do tej grupy jagody, maliny, truskawki, jeżyny itp.

OWOC WODA BŁONNIK CUKIER WIT. A WIT. C ŻELAZO
Jagody goji 0.00 g 8 g 13 g 0.00 mg 19.2 mg 9.0 mg
Maliny 85.75 g 6.5 g 4.42 g 2.0 mg 26.2 mg 0.69 mg
Jeżyny 85.9 g 5.3 g 6.9 g 3.0 mg 3.1 mg 0.85 mg
Żurawina 87.13 g 4.6 g 4.04 g 3.0 mg 13.3 mg 0.25 mg
Czerwona porzeczka 83.95 g 4.3 g 7.37 g 2.0 mg 41.0 mg 1.0 mg
Persymona 80.32 g 3.6 g 12.53 g 81.0 mg 7.5 mg 0.15 mg