10 korzyści zdrowotnych z jedzenia grejpfruta
23 Apr 2019

10 korzyści zdrowotnych z jedzenia grejpfruta

Grejpfrut jest dość dużym owocem, który obrazowo można określić połączeniem pomelo i pomarańczy.  Występuje w kilku odmianach, ale niezależnie od jej wyboru – posiada szereg dobroczynnych właściwości zdrowotnych. Z uwagi na niską kaloryczność i silne właściwości detoksykujące organizm, pozostaje skutecznym sprzymierzeńcem diet odchudzających i oczyszczających. 

Grejpfruty są chętnie spożywane na śniadanie i na kolację. Zarówno samodzielnie jak i w ramach dodatku do sałatek czy tez ulubionych koktajli. Sok z grejpfruta – świeży i schłodzony – to świetny sposób na zdrowe orzeźwienie w upalne dni i ciekawa alternatywa dla popularnej lemoniady. Z grejpfruta można wytwarzać specjalny aromatyczny ocet a nawet wino! Skórka grejpfruta jest ważnym źródłem pektyny. Przetworzony i destylowany olej z jego skórki jest również wykorzystywany w przemyśle jako aromatyczny dodatek do napojów. Pozostając w tematyce olejów – rzadko spotykanym, ale bardzo zdrowym, jest olej z pestek grejpfruta. Można kupić go w sklepach ze zdrową żywnością i stosować podobnie jak inne oleje przeznaczone do przygotowywania potraw.

Poznaj 10 najważniejszych zalet grejpfruta

1. Grejpfrut jest bogactwem mikro i makroelementów. Regularne spożywanie tego niesamowitego cytrusa może uzupełnić prawie wszystkie niedobory składników odżywczych i zapewnić ogromna dawkę witaminy C.

2. Owoce grejpfruta mogą wpływać na zmniejszenie fotoczułości skóry. Istnieją naukowe dowody świadczące o rakotwórczym działaniu zwiększonej ekspozycji na światło. Promienie ze światła słonecznego mogą prowadzić do poważnego uszkodzenia DNA – i ostatecznie być czynnikiem powstawania nowotworów skóry. Dzięki właściwościom grejpfruta, skóra w naturalny sposób będzie bronić się przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB

3. Grejpfrut zawiera kwasy fenolowe, flawonoidy i silne polifenole, które działają przeciwutleniająco i przeciwzapalnie na skórę. Grejpfrut to naturalny przeciwutleniacz, który zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników, które niszczą zdrowe komórki w organizmie, przyczyniając się jednocześnie do szybszego starzenia się.

4. Grejpfrut to idealny owoc na słoneczne lato. Zawarte w nim związki opóźniają rozwój oparzeń słonecznych i wpływają na zmniejszenie zaczerwienienia skóry powstałego w wyniku kontaktu ze słońcem. Mało tego, grejpfrut poprawia elastyczność i jędrność skóry.

5. Ten egzotyczny owoc ma dobroczynny wpływ na osoby, które zmagają się z cukrzycą. Co prawa nie wpływa bezpośrednio na produkcje insuliny, ale zwiększa aktywność glukokinazy, która sprzyja szybkiemu metabolizmowi glukozy.

6. Sok zawarty w grejpfrucie ma również właściwości wspomagające odchudzanie. Dlatego też, w diecie wielu światowych modelek, jest on pierwszym posiłkiem zalecanym do spożycia zaraz po przebudzeniu.

7. Sok z grejpfruta może również wpływać ochronnie na organizm i jednocześnie zwiększać działanie i skuteczność niektórych leków. Pamiętajmy, że sok z grejpfruta zawiera najwięcej ze wszystkich cytrusów związków, które wchodzą w interakcje z różnymi lekami. Najbezpieczniej nie pić soku, ani nie jeść owoców 4 godziny przed lup po przejęciu leku. Grejpfrut może zmienić sposób działania leków na:

  • bezsenność
  • leczenie HIV i AIDS
  • alergie
  • nadciśnienie i niedokrwistość serca
  • zaburzenia lipidowe

8. Z uwagi na bardzo wysoki poziom pektyny, czyli rozpuszczalnego błonnika oraz naturalnego działania naringiny – grejpfrut ma silne działanie przeciwutleniające i jednocześnie skutecznie reguluje pracę jelit.

9. Falwonoidy i polifenole, które znajdują się w grejpfrucie, wpływają na obniżenie poziomu LDL, czyli tak zwanego złego cholesterolu. Dzięki temu, owoc ten posiada właściwości przeciwmiażdżycowe.

10. Grejpfrut posiada również działanie wpływające na detoksykację, czyli oczyszczanie wątroby z toksyn. Sok grejpfrutowy wykazuje stymulujący wpływ na enzymy wątrobowe. Enzymy te chronią wątrobę przed zapaleniem i zwiększają poziom substancji antyoksydacyjnych.

Grejpfrut zawiera sporą ilość błonnika, pektyn, ligniny, witaminy C i potasu. Cząsteczki te działają jako naturalny środek regulujący pracę jelit i posiadających dobroczynny wpływ na trawienie. Ponieważ błonnik jest trawiony znacznie wolniej niż węglowodany lub tłuszcze, grejpfrut daje poczucie sytości. To z kolei sprzyja kontrolowaniu masy ciała i zapobiega napadom głodu podczas diety odchudzającej.