Burak to jedno z najbardziej popularnych warzyw na polskim stole. Co prawda zazwyczaj spożywamy go pod postacią barszczu lub ćwikły, więc mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak cenne właściwości posiada to warzywo. Ostatnimi czasy coraz więcej osób spożywa buraka pod postacią soku. Ze względu na to, że smak takiego napoju nie każdemu przypadnie do gustu, warto zmieszać go z sokiem z jabłek lub marchwi, dzięki czemu będzie jeszcze zdrowszy. Jakie są najważniejsze właściwości soku z buraka? Dlaczego warto go pić regularnie?

10 powodów, dla których warto pić sok z buraka

  1. Odkwaszenie organizmu – Wbrew temu co mogłoby się wydawać, buraki należą do grona warzyw średnio zasadotwórczych. Ich pH wynosi około 7,1-8,0. Z tego powodu poleca się je szczególnie osobom, które aktywnie uprawiają sport, w trakcie którego w mięśniach wydziela się kwas mlekowy. Długotrwałe zakwaszenie organizmu może znacznie upośledzić układ odpornościowy i zwiększyć ryzyko zachorowania na nowotwory. Sokiem z buraków powinny zainteresować się także wszystkie osoby, których dieta opiera się na mięsie, ryżu i makaronie oraz chlebie
  2. Zahamowanie rozwoju anemii – W buraku znajduje się bardo dużo żelaza, który wraz z również obecną witaminą B12 bierze udział w procesie syntezy czerwonych krwinek, zapobiegając powstaniu anemii i hamując jej rozwój.
  3. Zwiększenie wytrzymałości – Zawarte w burakach azotany przyczyniają się do zwiększenia fizycznej wydolności organizmu. Nie można zapomnieć również o dużej zawartości witamin i minerałów, a także przeciwutleniaczy, które również są potrzebne każdej mniej lub bardziej aktywnej osobie.
  4. Oczyszczanie organizmu – Zawarte w burakach substancje działają oczyszczająco na organizm, przyspieszając wydalanie toksyn z organizmu, a także wspierając pracę narządów takich jak wątroba i nerki.
  5. Regulacja pracy układu pokarmowego – Dzięki bardzo dużej zawartości błonnika, buraki wspomagają pracę układu pokarmowego, regulują trawienie i sprzyjają odchudzaniu. Warto zainteresować się również sokiem z buraków kiszonych, który zawiera w sobie mnóstwo probiotyków regulujących pracę przewodu pokarmowego i zapobiegających zaparciom.
  6. Wzmocnienie odporności – Świeżo wyciśnięty sok z buraka to znakomite źródło składników mineralnych i witamin. Szczególnie dobrze radzi sobie z chorobami wirusowymi, stąd bardzo często nazywany jest domowym sposobem na przeziębienie i grypę. Wykazuje również działanie wykrztuśne i oczyszcza górne drogi oddechowe, dzięki czemu wykorzystuje się go jako naturalne lekarstwo na kaszel dla dzieci.
  7. Ochrona oczu – Beta-karoten i luteina wspierają nasze oczy i zmniejszają ryzyko pojawienia się takich chorób jak np. zwyrodnienie plamki żółtej i zaćma. Wspomniane substancje chronią również nasz narząd wzroku przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.
  8. Obniżenie ciśnienia krwi – Buraki zmniejszają ciśnienie tętnicze krwi obniżając ryzyko wystąpienia udaru mózgu i zawału serca.
  9. Wsparcie budowy i rozwoju komórek – Sok z buraka zawiera spore ilości kwasu foliowego, który jest szczególnie ważny dla kobiet, które są w ciąży. Kwas foliowy umożliwia prawidłowy rozwój płodu i układu nerwowego.
  10. Podniesienie libido – Od tysięcy lat burak uważany jest za jeden z najlepszych afrodyzjaków. Dzięki dużej zawartości boronu, sok z buraków przyczynia się do zwiększenia libido, płodności i poprawy mobilności plemników.

    Burak

Jak przygotować sok z buraków?

Sok z buraków możemy kupić w każdym sklepie, ale dużo lepiej wykonać go samemu, gdyż tylko świeżo wyciśnięty będzie zawierał wszystkie cenne składniki odżywcze. Najłatwiej będzie skorzystać z wyciskarki do soków, która w szybki sposób „zmieli” wrzucone do niej buraki i pozwoli nam cieszyć się czystym, zdrowym sokiem. Osoby, które nie przepadają za smakiem buraków powinny dorzucić kilka kawałków jabłka lub marchewki. Sok z buraków świetnie komponuje się także z cytryną oraz pietruszką i koperkiem.

Samodzielnie przygotowany sok z buraków należy przechowywać w lodówce i spożyć w przeciągu dwóch dni. Najlepiej jednak wypić go w przeciągu kilku godzin po wytworzeniu, zanim witaminy zdążą się utlenić.