Nazwa biotyna wzięła się z greckiego bios, czyli życie. Jest to organiczny związek, który często można spotkać również pod nazwą witamina H lub witamina B7. Biotyna występuje zarówno w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. Należy do grupy witamin, które łatwo rozpuszczają się w wodzie. W wyniku działania wielu złożonych procesów, opisuje się ją jako koenzym. Niektóre enzymy wymagają jej obecności w celu prawidłowej reakcji. Właśnie dlatego jest ona niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jednak jej nadmiar, tak samo jak i niedobór może mieć poważne konsekwencje. A oto 10 różnych zastosowań tego związku:

1. Biotyna -witamina piękności 

Większość z nas kojarzy biotynę jako magiczny środek na piękne włosy i paznokcie. Nic dziwnego, jej korzystne działanie zostało potwierdzone w wielu badaniach. Wiele osób, które przyjmują biotynę jako suplement, cieszą się z twardych paznokci, mocnych włosów i zdrowszej skóry. Dlatego też jest powszechnie dodawana do kosmetyków. Niektórzy jednak twierdzą, że aby witamina korzystnie wpływała na nasz organizm, powinna zostać spożyta drogą pokarmową. Biotynę warto stosować nie tylko w celu poprawy kondycji włosów i skóry, ale przede wszystkim w ramach profilaktyki z tym związanej. Objawy niedoboru najłatwiej zaobserwować właśnie na skórze. Mogą się pojawić na niej podrażnienia, stany zapalne. Skóra może stać się sucha i zmienić kolor na szary. W wyniku deficytu tej witaminy paznokcie stają się cienkie, kruche i łamliwe. Czasami dochodzi również do wzmożonej utraty włosów.

2. Biotyna na krew

Biotyna wraz z witaminą K współuczestniczy w tworzeniu protrombiny, która z kolei wspomaga prawidłowy proces krzepnięcia krwi. Jest on niezbędny dla normalnego funkcjonowania organizmu.

3. Pomoc dla tarczycy i trzustki

Witamina H wspomaga pracę trzustki i tarczycy. Zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę. To szczególnie ważne dla osób cierpiących na cukrzycę. Warto jednak wspomnieć, że w przypadku sprawdzania poziomu hormonów tarczycy, należy odstawić suplement na 2-3 dni.

4. Korzyści dla mięśni 

Pozytywne właściwości biotyny można zauważyć w naprawie i budowie mięśni. Witaminy z grupy B, a w tym biotyna wspomagają odbudowę uszkodzonych mięśni oraz przyspieszają wzrost masy mięśniowej.

5. Biotyna na trądzik 

Biotyna ma również korzystny wpływ na naszą skórę i wszelkie zmiany zapalne. Hamuje nadmierną ilość gruczołów łojowych. Wspomaga prawidłowe funkcjonowania naszej skóry.

6. Wspomaga metabolizm 

Witamina B7 jest potrzebna do przekształcenia spożywanego pokarmu w energię, niezbędną dla metabolizmu. Biotyna przekształca glukozę z węglowodanów w glikogen, czyli najlepsze źródło energii dla organizmu. Pomaga organizmowi wykorzystać potencjał aminokwasów do wykonywania wielu funkcji. Aktywuje kwasy tłuszczowe z produktów, takich jak oleje czy tłuszcze zwierzęce. Zdrowa aktywność metaboliczna następuje dopiero wtedy, gdy organizm może przetworzyć makroelementy w energię.

7. Obniża poziom cukru 

Biotyna wpływa na poziom glukozy we krwi, ponieważ ułatwia działanie insuliny, która jest klucza dla przywrócenia równowagi cukru we krwi. Lepsza reakcja na insulinę likwiduje wahania poziomu cukru we krwi. Witamina zmniejsza również ekspresję enzymów stymulujących produkcję glukozy przez wątrobę, dzięki czemu do krwiobiegu dociera znacznie mniej cukru.

8. Biotyna dla pamięci 

Badania potwierdzają pozytywny udział biotyny w przekazywaniu sygnałów nerwowych i aktywności neuroprzekaźników. Dzięki odpowiedniej suplementacji tej witaminy, gospodarka układu nerwowego lepiej radzi sobie z chorobami poznawczymi, zaburzeniami pamięci oraz demencją. Biotyna okazuję się więc bardzo korzystna dla naszej pamięci.

9. Samopoczucie

Dzięki temu, że wpływa biotyna wpływa na tak wiele różnych procesów zachodzących w ciele, gwarantuje również lepsze samopoczucie. Wraz z witaminą D3 tworzy najlepszy duet antydepresyjny.

10. Siwe włosy 

Witamina B7 znacznie opóźnia proces starzenia i siwienia. Nie bez powodu jest więc nazywana witaminą piękności i młodości.