Owoce i warzywa dobrze wpływają na nasze zdrowie, jest to nieodparty fakt. Jednak wyniki ostatnich badań mogą być zaskoczeniem dla wielu zwolenników tych produktów. Meta – analiza przeprowadzona w Chinach wykazała, że jedna dodatkowa porcja warzyw i owoców dziennie obniża ogólne ryzyko śmierci o 5%. Natomiast inne badania (http://link.springer.com/article/10.1007/s00394-012-0380-y#/page-1 ) dowodzą, że owoce i warzywa obniżają ryzyko nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej serca oraz zawału i udaru a nawet nowotworów. Jednak czy owoce i warzywa mogą również wpłynąć na nastrój?

Metaanaliza:
Badanie (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjhp.12113/abstract;jsessionid=40A395B89CF53FDFC4DA8E396AA9BBB3.f02t01?userIsAuthenticated=false&deniedAccessCustomisedMessage=) trwało 13 dni, przeprowadzono je wśród 405 dorosłych, młodych mężczyzn i kobiet.
Każdego dnia naukowcy zapisywali ilość oraz różnorodność posiłków (owoce, warzywa, słodycze, itp), jakie spożywali uczestnicy oraz ich stan ducha – eudajmonia (z greckiego, stan pełnego, racjonalnie uzasadnionego zadowolenia i satysfakcji z własnego życia).
W trakcie eksperymentu uczestnicy spożywali średnio 1,2 porcji owoców i 1,3 porcji warzyw dziennie. Większe spożycie warzyw i owoców powodowało podniesienie eudajmonii (stanu ducha) oraz polepszenie ogólnego samopoczucia. Nie odnotowano natomiast negatywnych skutków spożywania owoców i warzyw.

Inne badania dowodzą, iż odpowiednia ilość owoców i warzyw wpływa na podniesienie optymizmu, samooceny, wigoru oraz ogólnej, dobrej oceny własnego życia, natomiast obniżenie stanów depresyjnych oraz lękowych.

Jak wytłumaczyć tak ogromny, pozytywny wpływ owoców i warzyw na nasze samopoczucie? Na tym etapie potrzebujemy więcej badań potwierdzających tę teorię, jednak naukowcy już teraz tłumaczą, iż:

Zawartość w produktach spożywczych mikronutrientów wyjaśnia wyniki ostatnich badań. Spożywanie witaminy C, antyutleniaczy oraz witaminy B w owocach i warzywach może prowadzić do polepszenia stanu zdrowia oraz samopoczucia poprzez zwiększanie syntezy neurotransmiterów mających wpływ na neurochemię eudemonii, takich jak dopamina, serotonina oraz oksytocyna.
Zawartość węglowodanów ma również wpływ na podniesienie poziomu tryptofanu i tyrozyny w mózgu, są to główne substancje od których rozpoczyna się synteza serotoniny i dopaminy.

Wnioski:
Spożywanie owoców i warzyw ma wpływ nie tylko na długość życia ale również na polepszenie jakości życia! Ponadto, badania wykazały, że pozytywny stan ducha, jaki doświadczamy po spożyciu warzyw i owoców trwa tylko jeden dzień, dlatego starajmy się, spożywać te dobroczynne produkty każdego dnia!