Błonnik pokarmowy jest skutecznym składnikiem wspomagającym trawienie, taką informację posiada większość z nas, co więcej uważamy, iż jest to substancja mało istotna, gdyż organizm nie przyswaja jej, a wydala wraz z innymi składnikami.

Jest to stwierdzenie co najmniej mylne, dieta oparta na owocach, warzywach oraz zbożach staje się coraz bardziej popularna zwłaszcza w świetle badań, które potwierdzają zależność pomiędzy dietą mięsną, a otyłością, nowotworami, cukrzycą oraz wysokim ciśnieniem krwi. W ostatnich latach błonnik pokarmowy został uznany „6 substancją odżywczą” zaraz po węglowodanach, białkach, tłuszczach, witaminach i minerałach.

Błonnik pokarmowy rozróżnia się ze względu na rozpuszczalność oraz nierozpuszczalność w wodzie. Naszym głównym celem zainteresowań jest błonnik rozpuszczalny gdyż wpływa na ochronę organizmu przed wieloma chorobami, miedzy innymi znany jest ze skuteczności w zapobieganiu otyłości, hiperlipidemii oraz chorobie sercowo-naczyniowej, zapobiega i chroni przed cukrzycą.

Czy w sokach owocowo-warzywnych znajduje się rozpuszczalny błonnik pokarmowy?

Z badań wynika, iż podczas procesu wyciskania rozpuszczalny błonnik pokarmowy przedostaje się do soku w małych ilościach. Przykładem jest sok z suszonych śliwek, którego spożywanie wpływa pozytywnie na cholesterol. Spożywanie warzyw i owoców jest korzystne dla zdrowia oraz bardzo istotne.

Trudno jest utrzymać nawyk spożywania trzech porcji warzyw i owoców dziennie dlatego spożywanie świeżych soków jest najlepszym rozwiązaniem.