Dlaczego warto uwzględnić w diecie Seler Naciowy
28 Apr 2019

Dlaczego warto uwzględnić w diecie Seler Naciowy

Seler naciowy jest nie tylko doskonałym pomysłem na zdrową i orzeźwiającą przekąskę, ale również źródłem bogactwa zdrowotnego. Mimo że nadal pozostaje nieco niedoceniany – jego nieskończona lista walorów odżywczych, może sprawić, że na stałe zagości do twojego jadłospisu.

Seler naciowy – jedno ze starszych superfoods

Seler naciowy, w odróżnieniu od powszechnej w Polsce odmianie bulwy selera, wchodzącej w skład włoszczyzny, różni się od niego wyglądem, smakiem i wartościami odżywczymi. Mimo, że seler naciowy jest jednym z najstarszych warzyw (zajadali się nim już starożytni Egipcjanie) to największą popularnością cieszy się obecnie w Stanach Zjednoczonych. Być może, w niedalekim czasie jego popularyzacja będzie miała związek z poprawą stanu zdrowia i zwalczaniem otyłości? Seler ma dużo więcej witaminy C od większości cytrusów i jest niskokaloryczny – jedna łodyga selera naciowego to zaledwie 10 kalorii. Wysoka zawartość minerałów, witamin i błonnika czyni z niego króla zdrowotnych koktajli – prawdziwy superfood! Oto 10 najciekawszych faktów dotyczących wartości selera naciowego:

  1. Seler naciowy, zarówno w formie przekąski, jak i samodzielnego dodatku do dania, jest świetnym wyborem dla osób przebywających na diecie. Świetnie sprawdza się również jako dodatek do sałatek, smoothie i zup.
  2. Seler naciowy posiada dobroczynne właściwości, które są w stanie wpłynąć na zmniejszanie stanów zapalnych w organizmie. Regularne spożycie selera może wyraźnie zmniejszyć trądzik, zapobiegać i zwalczać infekcje płuc a także łagodzić skutki astmy.
  3. To niesamowite warzywo posiada również dobroczynne właściwości wpływające na zachowanie równowagi zasadowej organizmu. To świetny naturalny środek na odkwaszanie organizmu.
  4. Nadmierne narażenie organizmu na stres, może powodować nie tylko wzmożoną nerwowość i depresję, ale również utrudniać zasypianie. Minerały zawarte w selerze, zwłaszcza magnez, skutecznie łagodzą napięcie i regulują pracę układu nerwowego. Seler naciowy jako wieczorna przekąska może również wpłynąć na lepszy, bardziej regeneracyjny sen.
  5. Seler naciowy posiada w sobie dużo błonnika pokarmowego, który doskonale sprawdza się w walce z zaparciami i w naturalny sposób reguluje pracę jelit. Wysoka zawartość wody zawartej w tym warzywie działa także moczopędnie. Jest on więc wspaniałym, naturalnym środkiem przeczyszczającym i oczyszczającym organizm z toksyn.
  6. To naturalne źródło sodu, który jest niezbędnym pierwiastkiem dla organizmu człowieka. Sód można nazwać „dobrą”, zdrową solą organiczną.
  7. Seler wpływa dobroczynnie na pracę oczu i ogólną pracę wzroku. Seler naciowy to naturalne źródło witaminy A, która na oczy działa przeciwstarzeniowo i prewencyjnie. Wpływa na ich dobre funkcjonowanie i świetnie uzupełnia niedobory witaminy A w organizmie.
  8. Butyloftalid to jeden z kolejnych, pozytywnych składników odżywczych selera naciowego. Ma on niebagatelny wpływ na obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL). Badania wykazały, że regularne spożycie selera naciowego jest w stanie obniżyć LDL o nawet 7%. Oprócz tego, butyloftalid nadaje warzywu specyficzny zapach i smak.
  9. Seler naciowy obniża ciśnienie krwi. Za takie działanie odpowiedzialne są ftalidy, które skutecznie oddziałują na cały układ krążenia. Surowy, świeży seler może więc być świetnym, naturalnym remedium dla osób, które cierpią na nadciśnienie.
  10. Seler naciowy jest również powszechnie znanym afrodyzjakiem, który może wpłynąć na poprawę funkcji seksualnych. W składzie selera znajdują się dwa silne feromony roślinne androstenon i androstenol. Żując surowe łodygi selera, wspominane feromony są uwalniane z miąższu warzywa i jednocześnie mogą podnieść poziom pobudzenia. Ta właściwość była wykorzystywana w medycynie naturalnej, jako skuteczny sposób na leczenie impotencji i zaburzeń seksualnych.

Ale to nie wszystko…

Oprócz powyższych, udowodnionych zalet, wykazano również, że seler naciowy może mieć wpływ na przebieg choroby nowotworowej. Luteolina zawarta w łodydze selera może przyczynić się do zahamowania rozwoju komórek nowotworowych. Badania sugerują, że wpływa on hamująco i łagodząco na przebieg raka trzustki a także wykazuje się pewnym działaniem prewencyjnym w przypadku nowotworów piersi u kobiet.

Przy wyborze selera warto zwrócić uwagę na jego jędrność. Liście, chociaż są niewielkie powinny być zielone i świeże. Osoby ceniące sobie mocny, pikantny smak selera naciowego mogą  wybierać warzywa o ciemniejszej barwie. Im jaśniejszy seler, tym łagodniejszy jego smak. Świeży seler zawiera więcej składników odżywczych od tego poddanego termicznej obróbce. Najlepiej spożywać go w kawałkach. Z kolei seler naciowy przygotowany na parze nie tylko zachowuje swój naturalny i oryginalny smak, ale również większość składników odżywczych .

Warto dodawać seler naciowy także do wyciskanych soków. Więcej na temat naszej najnowszej wyciskarki możesz przeczytać tutaj: https://hurompolska.pl/produkty/hurom-h100-wyciskarka-wolnoobrotowa/